:::::
Denna artikel har flyttat hit:
http://www.bkwine.com/sv/debatt/monopolet-slopas/
Klicka på länken för att läsa den på BKWine Magazine!
:::::
tisdag, januari 08, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Synpunkter om svenska alkoholmonopolet. För att beskriva och debattera det svenska alkoholmonopolet. Monopolet fyller inte längre en meningsfull uppgift och därför bör det avskaffas. Det finns inte längre ett rimligt politiskt motiv att behålla det. Konsumenterna och samhället skulle gagnas utan monopol.
This is a blog on the Swedish alcohol monopoly. We believe that Sweden as a country, and Swedish consumers, would be served better without a monopoly.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev BKWine Brief – om vin, vinproducenter, restauranger och mycket annat.
2 kommentarer:
Hej, jobbar bl.a. som importör på den svenska marknaden med ca 95 % av försäljningen till restaurang. Resterande är huvudsakligen genom den s.k. "privatimporten" på Systembolaget. Det jag skulle vilja, är att lokalt, kunna leverea viner till personer med lokal anknytning till min hemort. (Utan att göda Anitra Steens redan väl tilltagna lön & pension).
För en tid sedan hade jag en beställning av 12 fl Brunello di Montalcino från en av mina Italienska producenter till Systembolaget (Privatimport). Kundens pris inkl alla delar uppgick till 3240 kr (12 but.) och av detta vill bolaget ta 417 kr och 36 öre!
Enda insatsen från Monopolet är (i bästa fall) att ringa kunden för att meddela leverans samt att senare ta betalt i kassan! 417 kr för 60 sek jobb? Ändå vill bolaget ha det till att konsumenterna "tjänar" på monopolet. Snarare är det monopolet som tjänar på konsumenterna!
En liten ny influens...
/Importör (liten)
En annan absurd omständighet:
En svensk konsument får numer beställa vin direkt (via internet) från en Europeisk producent.
Producenten får i sin tur sälja till:
-Allmänheten
-Lokala restauranger
-Webbshoppar (för vidare försäljning till den svenska allmänheten via internet)
-Svenska importörer
Däremot får den svenska importören inte sälja direkt till den svenska konsumenten!
Sammantaget framgår att de svenska importörerna har svårt att hävda sig i den Europeiska konkurrensen...
Skicka en kommentar