tisdag, oktober 07, 2008

DN – ett organ för anti-alkohollobbyn?

:::::

Denna artikel har flyttat hit:

http://www.bkwine.com/sv/debatt/dn-ett-organ-for-anti-alkohollobbyn/

Klicka på länken för att läsa den på BKWine Magazine!

:::::

2 kommentarer:

Anonym sa...

Konstigt att ni citerar en kritik av Systembolaget som innebär att de skulle vara för liberala om ni nu är emot monopolet. Om Systembolaget, vilket jag till viss del håller med om, liberaliserats för mycket så är ju inte lösningen att avskaffa monopolet eftersom det under alla omständigheter skulle öka konsumtionen och problemen.

Systembolaget har ett mycket omfattade program just för att kolla så ålderskontrollerna följs och enligt dessa så är det ungefär 1%. Jag har inte sett någon anledning till att ifrågasätta dessa resultat, även om det säkert inte skulle skada om någon oberoende myndighet skötte testerna.

Detta kan jämföras med livsmedelsbutikerna där ungefär 50% säljer folköl till minderåriga!

Per and Britt, BKWine sa...

Nja, varför är det konstigt?

Att vi citerar någon här betyder inte att vi håller med om allt som sägs av den vi citerar.

Eftersom anitalkohollobbyn med Folkhälsoinstitutet etc uppenbarligen har lätt att få sin propaganda publicerad i t.ex. Dagens Nyheter, och även Systembolaget spenderar många miljoner på destruktiva antialkoholkampanjer (*) så tycker vi att det kan vara intressant att ge andra en liten möjlighet att göra sig hörda här.

(*) Fotnot: Med ”destruktiva” menar vi den typ av kampanjer från SB där man understryker uppfattningen att alkohol i första hand är till för att ”supa” och för att bli ”full”. Om man lägger ner mycket resurser på att tala om alkoholdrycker på det sättet, som om dess enda syfte vore att man ska bli mer eller mindre redlöst berusad, så är det inte konstigt om folk (inte minst ungdomar) tror att just det är poängen.