måndag, februari 16, 2009

Svenska folier

:::::

Denna artikel har flyttat hit:

http://www.bkwine.com/sv/debatt/svenska-folier/

Klicka på länken för att läsa den på BKWine Magazine!

:::::

4 kommentarer:

bark sa...

Om jag inte minns helt fel fanns det ett pilotprojekt med e-handel kring 2001. Fast bara i Stockholmsområdet och man fick bara beställa ut en viss butiks sortiment. Projektet lades ner på grund av "bristande intresse".

Per and Britt sa...

”Bristande intresse”. Låter fantastiskt. Jag undrar från vem.

Jag har också hört att det varit på gång länge. I senaste Livets Goda skriver t.ex. Michel Jamais att han för två år sedan fick veta av Anitra Steen att det var ”på gång”.

Men jag har hört talas om att det varit ”på gång” betydligt längre än så.

Men är man ett monopol så har man ju inte särskilt mycket incitament att för sånt.

Kan det vara så att de fått loss tummen, så att säga, nu när dels vissa vinimportörer fixat det på egen hand, och dels vissa andra redan säljer på internet med leverans direkt hem till dörren?

-Per

Anonym sa...

Den dummaste kritiken jag någonsin hört.

För det första, i hur många andra affärer än Systembolaget kan du beställa varor utan krav på köp? Om man förenklar beställningsproceduren, då är det troligt att man måste införa ett köpkrav eller helt enkelt göra som all annan e-handel och ta betalt direkt.

På varor ur det vanliga sortimentet går det kanske att argumentera att det inte gör så mycket om folk inte hämtar ut sina varor då man kan sälja de till andra. Varor ur beställningssortimentet å andra sidan får bara säljas på vissa butiker till enorma kostnader med leverans kors och tvärs varje år. Innan ni anmärker på idiotin bakom det bör tilläggas att Systembolaget inte har något med beställningssortimentet att göra, bortsett från återförsäljning. Inga kvalitetstest, inga tester om innehåll. Producenterna kan sälja vad de vill via beställningssortimentet.

Vidare bör tilläggas att dina "effektiva vinimportörer" egentligen är ineffektiva producenter. De marknadsför partiskt endast sina egna varor med föga förvånande "5 stjärnor" på varje vin, sen skickar deras beställningssystem automatiskt fax till din valda butik, som i onödan utnyttjar butikens resurser.

Med andra ord kan du lika gärna gå igenom hela Systembolagets sortiment, opartiskt, och skicka ett eget fax eller ringa, vilket är mycket säkrare då fax egentligen inte är till för beställningar i allmänhet.

Per and Britt sa...

Anonym,

Du får gärna tycka att vi är dumma, men läs gärna vad vi skriver först.

Det verkar som din reaktion mest är emot att vi understår oss att kritisera Systembolaget.

Vår kritik handlar om att det är märkligt att man inte på Systembolaget lyckats komma igång med en internetbutik. Trots de stora resurser man har. Trots den erfarenhet man har. Trots att man inte har någon konkurrens. Men det är kanske just detta, att med ett monopol blir man slö, lat och inte tillräckligt kundinriktad. Ett monopol är aldrig lika kund- och serviceinriktat som en konkurrensutsatt marknad. Därför, antagligen, har man inte särskilt brytt sig om att göra något med internethandel. Under många år.

Till dina kommentarer:

”I hur många andra affärer än Systembolaget kan du beställa varor utan krav på köp?” – Jag undrar vad du egentligen pratar om. Om man startar en internetbutik där man kan beställa online så tar man givetvis betalt vid beställning. (Det intressanta med det är också att då kanske Systembolaget tvingas att vara bättre på att ha korrekta lagersaldon, vilket man idag inte är särkilt bra på.)

Att systembolaget inte är ansvarig för beställningssortimentet är inte direkt någon nyhet och vad det har med frågan om att de inte lyckats bygga en internetbutik att göra förstår jag inte riktigt. Det är för övrigt importörerna och inte producenterna som begär att få produkter listade i det sortimentet.

Och vad gäller ”effektiva vinimportörer” (fortfarande inte producenter) – hade du väntat dig att en importör skulle marknadsföra andra produkter än deras egna? Eller vad menar du egentligen? Eller att en importör skulle anse att sina egna produkter är dåliga? Snälla, rara…

Visst är systemen de (importörerna) byggt byggda med en back-office-sida som skickar ett fax till en butik, men det är i alla fall en lösning. Och Systembolaget har inte lyckas åstad komma någon lösning alls. Och att säga att ”du kan ju lika gärna skicka ett fax själv eller ringa” – det är inte det som är frågan. Frågan handlar om internetbutik. Du kan ju förstås tycka att någon internetbutik inte behövs, och att internet helt och hållet är en modern onödighet, det finns ju fax, telefon, telegraf och morse. Men det tycker inte vi. Och att ”fax är inte till för allmänheten” är ju intressant. Vilken härligt kundinriktad serviceattityd du har.

Kritisera oss gärna och kalla oss gärna dumma, men vi tycker det är mer intressant med konstruktiv kritik som berör ämnet.

Med andra ord, om vi förstår dig rätt, du menar: det finns ingen orsaka att Systembolaget ska ha en internetbutik, och kunderna har ingen glädje av en sådan. Det är mycket bättre och effektivare med telefon. Importörerna borde storsint marknadsföra varandras produkter och ska framför allt inte göra det smidigare för kunderna att handla.

Tja, vi håller inte med.

-P