onsdag, mars 30, 2005

Punkt 3: ”Vin är billigt i Sverige därför är det bra med monopol”

Visst kan det hända att en del viner finns billigare i Sverige än i andra länder. Fast det stora flertalet viner som de flesta svenskar dricker är nog faktiskt dyrare i Sverige. ”Klippen” i Sverige hittar man nog mer bland de exklusiva vinerna. Är det verkligen en orsak till att ha ett monopol? – Att ett fåtal personer ska kunna köpa exklusiva viner till priser som ligger under marknadspriser? Vi sa tidigare att ”varför ska staten subventionera exklusiv vinkonsumtion”. En kommentator reagerade just mot detta och förstod inte hur vi kunde påstå det. Men det är precis det här vi menar: om vissa exklusiva viner finns att köpa till priser som är under internationella marknadspriser så är det i praktiken en subvention. På en ”normal” marknad skulle Systemet sälja varorna till marknadspriser. Om man då säljer dem till under marknadspris så subventionerar man därmed (indirekt) lyxviner (eller snarare – alla de viner som säljs under marknadspris). Men oberoende av detta: inte kan det väl vara ett skäl till att ha ett monopol att vi ska kunna köpa exklusiva viner billigt i Sverige? (Och varför skulle man inte tillämpa samma princip på andra varor i så fall, t.ex. på choklad?)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hyggligt vin är faktiskt rätt billigt i Sverige, d v s innan skatterna läggs på! Det höga priset har ingenting med monopolet som sådant att göra. Det är inte Systemets fel att skatten är hög. Tror knappast att butikskedjor eller specialbutiker i ett monopolfritt Sverige skulle nöja sig med Systemets påslag, och skatten blir väl lika hög om ICA säljer vinet? När jag hittar exakt samma vin i Danmark som i Sverige är det inte särskilt mycket billigare där, trots den lägre skatten. Jag är inte intresserad av lyxviner (om jag inte blir bjuden) utan brukar hålla mig i prisläge 80 - 150 kronor.

Anonym sa...

Det är viktigt att skilja på intressena i denna debatt:
A) som agentur vill jag givetvis kunna sälja och marknadsföra som jag själv vill - för att maximera vinsten
B) Som entreprenör vill jag kunna öppna egen butik och utnyttja mitt kunnande för att sälja bra viner till höga priser - för att maximera vinsten
C)Som köpare glädjer jag mig åt att Systembolaget - världens enskilda största försäljningskanal - kan förhandla fram mycket bra priser. Dessutom har Systembolaget bra mycket bättre kostnadskoll än många andra näringsidkare - jmf 0,5% svinn mot normala 3-5% i detaljhandeln.
D) Som VINENTUSIAST glädjer jag mig att det faktum att Systembolaget är ett monopol TVINGAR dem att applicera sitt kunnande också på kvalitetsviner, vilket ger mig möjlighet att köpa mycket bra viner till konkurrenskraftiga priser.

Ur vilken aspekt för BKWine debatten?
Johan

Anonym sa...

Johan,

Vet du inte hur det går till när Systembolaget köper in? Det sker inga förhandlingar. Vad man gör är att man talar om vi skall köpa så många flaskor till det priset var vänlig skicka offert. Långt senare kommer ett svar, oftast ett avslag. Och detta kommer utan en förklaring om varför. Urvalsprocessen är hemlig, och det är företrädesvis vin inköpt från samma leverantörer och importörer som tidigare fått in sina viner. Nästan alltid mycket stora företag. Troligtvis tycker man att det är lättare att ha med stora företag att göra. Då lika barn leker bäst.

Svensk vinbonde

Per and Britt, BKWine sa...

Kanske ”rättvisa” vinpriser? O, du sköna nya värld!