onsdag, juli 13, 2005

Öppet brev till: Anitra Steen, verkställande direktör, Systembolaget AB - - Vilseledande Information och Politiska Kampanjer

Öppet brev till: Anitra Steen, verkställande direktör, Systembolaget AB
Från: Per Karlsson

Om Systembolaget vilseledande information och politiska agerande

Bästa Anitra,

Det förefaller som om du och Systembolaget nyligen har gått in för att sprida felaktig information, antingen i okunskap och ovetandes, eller uppsåtligt för att förleda konsumenterna.

I majnumret av tidningen Bolaget, som delas ut gratis i alla Systembutiker, hävdar du t.ex. att sortimentet av vin i Sverige är bättre än i Danmark och i Frankrike. Du ställer visserligen en retorisk fråga, när du blir tillfrågad om vad du tror skulle hända med utbudet av vin i Sverige om monopolet slopades: ”Se på Danmark och Frankrike – har de ett bredare utbud? Det lär finnas danska vinbutiker som köper vin i Sverige.”, men det är uppenbart att du menar att sortimentet är bättre i Sverige än i både Danmark och Frankrike.

Det enda detta visar är en häpnadsveckande okunskap om de marknader du refererar till, försåvitt det inte är en medvetet vilseledande mening.

I samma Bolaget har man sett sig motiverad att ta in två citat från andra personer som kommenterar Systemets underbara service och stora sortiment. Till exempel Ludvig Rasmusson som säger bl.a. ” Det svenska Systemets urval av vin och dess kunniga personal gör det överlägset alla franska livsmedelsbutiker”. Är det så att man när folkets och konsumenternas stöd sviktar känner behov av att tala om för omvärlden vad fantastiskt bra man trots allt är?

I annonser i dagspress under juni har Systembolaget haft annonser med bl.a. rubriken ”Världens bästa vinbutiker finns i Sverige” (helsidesannonser i ett 60-tal dags- och kvällstidningar), ett påstående baserat på ett citat från engelsmannen Alan Cheesman.

Det verkar inte vara annat än uppenbar och medveten vilseledande information. Lite orwellianskt till och med – säger man att den gröna färgen faktiskt är blå tillräckligt länge och intensivt så tror nog folk till slut att det faktiskt är blått...

Man kan även fråga sig vad för berättigande Systembolaget har för att syssla med sådana annonskampanjer: Att vi har ett monopol på alkoholförsäljning i butik är ett politiskt beslut taget av riksdagen, ursprungligen grundat på omsorg om folkhälsan. (Fast vad det är grundat på idag, när mindre än hälften av svenskarnas konsumtion kommer från Systembolaget, kan man fundera på.) Kampanjen som Systembolaget kört är helt uppenbart en politisk kampanj för att påverka folkviljan för att behålla monopolet. Inte är det väl Systembolagets uppgift att driva politiska kampanjer? Att informera om alkohol – ja. Men att driva politik – nej.

Jag ska inte påstå att jag gjort någon vetenskaplig undersökning, men min uppfattning om Sveriges utbud av viner är nog i alla fall mer baserat på verkligheten än att basera sig, som Systembolaget gör, på ett citat från en pensionerad (om än högst respektabel och omdanande) butikschef i England för att slå sig för bröstet och säga att det svenska sortimentet är bäst i världen (vilket Systembolaget gör) –

Danmark: I Danmark uppskattar Vinavisen.dk utbudet av viner vara runt 20.000. (Det finns runt 1000 vinimportörer och de uppskattar att i genomsnitt har de 20 viner var.) Eller ännu enklare, och roligare, är att ta sig en rundvandring i Köpenhamn och besöka en handfull vinbutiker och se på deras sortiment.

Frankrike: Förvisso finns det inte enormt många Chianti eller Rioja (som Ludvig Rasmusson säger i citatet i Bolaget). Men varför skulle det finnas det? Det finns inte mycket efterfrågan på sådana viner så det är naturligt att butikerna har ett begränsat urval. Eller tycker Systembolaget att man inte ska ta hänsyn till vad kunderna efterfrågar? Mer konkret: I vinbutiken Lavinia i Paris har man 6500 referenser, varav 2000 från andra länder än Frankrike. Uppskattningsvis har Lavinia t.ex. 320 italienska viner (varav 5 årgångar Sassicaia och 16 olika Gaja-viner för de verkliga entusiasterna...). Exempel från Frankrike: man har 6 olika Crozes-Hermitage, 14 Saint Joseph och uppåt hundratalet olika Côte Rôtie. Visserligen är detta en butik i centrala Paris, men man kan köpa via internet eller telefon och få levererat – till och med hem till dörren – över hela landet. Och, igen enligt Vinavisen.dk, Systembolagets kundtjänst säger att det finns 1744 röda och 1091 vita viner på Systembolaget, dvs 2835 sorter, plus beställningssortimentet med 2203 viner, total alltså 5038 olika viner i Sverige...

Och är man då inte nöjd med Lavinia i Frankrike så kan man gå runt hörnet och hitta många fler butiker med helt andra viner om man vill ha större urval. Till och med vår speceributik på hörnet, i förorterna, har ett riktigt bra urval viner – minst lika intressant som Systembutiken i t.ex. Vimmerby eller Vällingby.

Så Anitra, hur kan du, chef för en av världens största vinbutiker, och därmed förmodat kunnig inom ditt område, utan att rodna, själv sprida, och låta din organisation sprida, myten om Systembolagets fantastiska sortiment – och om att Sverige har världens bästa urval av viner? För i de flesta andra länder i Europa, som inte har monopol, finns det ett bredare och djupare sortiment, som är mer kundanpassat. Och det finns minst lika mycket kunskap hos personalen i dessa vinbutiker som hos Systembolaget. Och hur kan det vara acceptabelt att spendera din organisations resurser på att driva en politisk kampanj?

Bästa hälsningar,
Per Karlsson

(NB: Synpunkterna i detta är mina personliga. De är på inget sätt ett uttryck för BKWines ståndpunkt.)
-

8 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket bra!

Läs mer inom kort på DN Debatt...

mvh

Jonas Qvarnstrom
www.cybeerwine.com
www.alcoholum.com

Per and Britt, BKWine sa...

Jaha.

Berätta gärna här när det händer något på DN Debatt.

(Och varför inte nämna att det finns ett debattforum här också!).

/Per

Anonym sa...

Well. Många bra poänger. Men det är ändå skoj och se när jag har besökare från t.e.x Spanien och Frankrike. Är att dom till min egen förvåning, älskar Systembolaget och utbudet samt priset (förrutom på enklare bordsviner).

Per and Britt, BKWine sa...

Jovisst. Men det ändrar ju ingenting i sak.

(Många besökare i tunnelbanan i Moskva tyckte förr i tiden det var underbart med de fantastiska och rena stationerna. Det betyder inte att det för den skull var bra med systemet (med litet ’s’) de hade i Moskva. Jag vet inte hur det är nu dock.)

Frågorna i det här brevet är ju:

- Hur kan Systembolaget och Anitra Steen sprida sådan vilseledande information, alternativt vara så okunniga om omvärlden?
- Hur kan det vara acceptabelt att Systembolaget driver en politisk kampanj när det i stället borde vara ett verkställande organ för det som har beslutats av Sveriges politiker?

Den andra fundamentala frågan om monopolet (och som heller inte påverkas av att besökande turister tycker butikerna är trevliga att besöka) är:

- Ska vi ha ett monopol eller inte? Enda argumentet för ett monopol är folkhälsoargumentet.

Det är konstigt att höra så ofta att vi ska ha ett monopol (som man häpnadsväckande ofta hör) därför att t.ex. det ger oss ett så mycket bättre sortiment; eller, att det ger oss billigare viner; eller, att det undviker att få dåliga viner till Sverige; eller att man tack vare det slipper att leta i olika butiker; eller att det är bra att kunna köpa lyxviner i Rättvik; osv osv. Att motivera ett monopol med sådana argument är mycket underligt.

/Per

Johan A sa...

Fast det är ändå därför jag älskar Systembolaget. Jag har inte varit i någon alkoholbutik utomlands, i Italien, England, Frankrike, USA... osv där det har funnits en sådan totalbredd på öl, vin och sprit, och där fina sorter varit såpass överkomligt prissatta som på bolaget här i Uppsala. Det är väl i sig inget godtagbart skäl för monopol och restriktioner, men det är ändå sant. Jag har hittat bättre ölbutiker, bättre whiskybutiker, bättre vinbutiker, men inte en enda butik i en mindre stad som har samma totalbredd. Systemet är vad jag vet helt unikt på den punkten.

Per and Britt, BKWine sa...

Men precis som du säger – det är ändå inget skäl till att behålla monopolet!

Och att jämföra en enskild monopolbutik med en enda butik i ett annat land är också fel (och de flesta Systembolag har nog ganska begränsat sortiment i butiken också). Det är ju trots allt totalutbudet som är det viktiga.

/Per

Anonym sa...

Hej! Jag håller på att skriva en uppsats just om nackdelarna med systemets monopol. Jag tyckte det va mycket intressanta siffror ni hade hittat på vinavisen.dk om danmarks vinutbud. Jag undrar bara vart nånstans på hemsidan ni hittade detta, och om du kunde skriva exakta länken så att jag kunde få gå in och kolla? Det skulle vara så himmla snällt.
Tack i förskott!

Per and Britt, BKWine sa...

- Anonym

Det är nog lättast att helt enkelt söka på deras site. Det är mer än två år sen vi skrev det så det är lite svårt att komma ihåg exakt. Eller kontakta dem via email.