tisdag, mars 14, 2006

Systembolagets sortimentspolitik får kritik

:::::

Denna artikel har flyttat hit:

http://www.bkwine.com/sv/debatt/systembolagets-sortimentspolitik-far-kritik/

Klicka på länken för att läsa den på BKWine Magazine!

:::::

2 kommentarer:

Anders Ahlgren sa...

Varför är informationen så vinklad när det gäller monopolet och den"fria konkurrensen". Varför påstår man att ett vin inte skall kunna ta slut? Varför påstår man, att om det inte vore monopol så skulle ett vin aldrig ta slut!!? Om ett vin görs i 100000 flaskor, så skulle det aldrig ta slut om det bara vore så att monopolet inte fanns!!?? Är det verkligen för "kundens bästa" som s.k. marknadsförespråkarna jobbar!?? Är det inte för sitt eget bästa!??

Per & Britt sa...

Anders,

Inte har vi påstår vi att ett vin inte ska kunna ta slut eller att det aldrig skulle ta slut på en fri marknad.

Men om viner systematiskt är slutsålda samma dag som de ”släpps” eller inom kort tid så beror det ju inte på att de är slut hos producenten. Det beror på att monopolet beslutat att det skulle köpas in 24 flaskor (t.ex.) och därmed basta. Att det skulle bli mer beställt bara för att vinet tar slut snabbt är liten chans.

En kundorienterad butik skulle reagera på ett helt annat sätt på att en produkt blir populär och beställa nytt.

Eller tror du på allvar att en tredjedel av Systembolagets sortiment är ”slutanmält” därför att producenterna inte har mer?

Vi tycker det är det bra för kunden om han kan köpa ett populärt vin längre tid än den enda dag som det ”tillfälligt” finns i monopolbutiken.

Det vore intressant om du utvecklade lite vad du menar med att marknadsförespråkarna jobbar i egenintresse. Förstår inte riktigt vad du menar med det.

Kom gärna tillbaks med lite förklaring till vad du egentligen menar.

PS: Informationen är ”vinklad”, om du vill kalla det så, eftersom vi argumenterar mot ett monopol. Dock försöker vi underbygga argumentet med fakta, vilket tyvärr få av de som argumenterar för ett monopol gör.