tisdag, november 22, 2005

Det är toppen med monopol – tycker man i Uruguay

När vi var i Uruguay i somras fick vi en annan intressant synvinkel på det svenska monopolet.

Det var en vinproducent i Uruguay som sa att han tyckte att det var toppen med monopol i Sverige – det gjorde det så mycket lättare för honom att sälja vin i Sverige!

Varför? Jo, han hade noterat att det inte fanns några Uruguay-viner (eller i alla fall väldigt få) i Sverige. Och han hade förstått att som monopol hade man skyldighet att ha ett ”representativt” urval av världens viner i sortimentet.

Så när han träffade monopolets representanter så sa han ”Hur kan ni låta bli att ha ett hyfsat urval av viner från Uruguay? Det kan väl inte vara förenligt med ert monopol-ansvar!”

Resultat? Sedermera har hans viner blivit representerade på Systembolaget. Fast vinerna var också mycket bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kopia av anmälan till JO inskickad 22/11

JO-anmälan



Tjänsteman jag vill anmäla:


Den ansvarige tjänsteman vid Systembolaget som godkänt reklamkapanjen för Systembolagets alkoholmonopol i EU.



Beskriv i korthet vad som hände och när:


I nyhetsmedia har den 21/11 2005 framkommit att Systembolaget inlett en reklamkampanj i EU. Den kostar 8 miljoner svenska kronor. Den gör reklam i andra EU-länder för det svenska, statliga monopolet som Systembolaget har.


På vilket sätt anser jag att tjänstemannen har agerat fel:


Tjänstemannen som beviljat 8 miljoner kronor till denna kampanj gör fel. Anledningen är att kampanjen gör reklam för ett olagligt alkoholmonopol. Speciellt i andra EU-länder där inte ens någon undantagsregel funnits eller finns. Det innebär att det svenska alkoholmonopolet som Systembolaget står för, enligt EUs konstitution aldrig kan bli aktuell i andra länder i EU. Tjänstemannen har alltså beviljat medel till att göra reklam för något olagligt. Detta betalas av skattepengar.